SKRIVNOSTNE SLEDI NA NEBU NAD OBALO: Kaj letala puščajo za seboj? (FOTO)

Koper

Tako kot drugje po svetu, tudi v slovenski Istri lahko opazimo, da je nebo pogosto posejano z belimi sledmi letal, ki vzbujajo različna vprašanja in domneve. Pristaši teorij zarote govorijo o chemtrailih – kemičnih sledovih z domnevnimi škodljivimi učinki, a meteorologi poudarjajo, da gre za povsem naraven pojav kondenzacijskih sledi. Za mnenje o tem smo povprašali Agencijo Republike Slovenije za okolje (Arso), kjer redno spremljajo in proučujejo pojav letalskih sledi.

Tako je bilo včeraj dopoldne nebo nad slovensko Istro posejano z belimi letalskimi sledmi.

Kaj so te bele črte, ki ne izginejo?

V zadnjih letih so skrivnostne bele sledi, ki jih za sabo na nebu puščajo reaktivna letala, vzbudile veliko pozornosti in burile duhove tako pri širši javnosti kot tudi pri pristaših teorij zarote. Ti trdijo, da gre za t. i. chemtraile – kemične sledi, ki naj bi bile namenoma onesnažene z dodatnimi kemikalijami z nejasnim namenom, kot je vplivanje na podnebje ali celo na človeštvo. Meteorologi in strokovnjaki pa opozarjajo, da so to zgolj običajni kondenzacijski trakovi (contraili), ki nastanejo zaradi naravnih fizikalnih procesov v ozračju.

Zakaj sledi reaktivnih letal niso vedno enake?

Po besedah meteorologa Branka Gregorčiča iz Arsa, reaktivna letala letijo na višinah med 10 in 14 kilometrov, kjer je temperatura zraka običajno med -45 in -55 stopinj Celzija. Pri izgorevanju letalskega goriva, kot je kerozin, nastajajo vodna para, ogljikov dioksid, dušikovi oksidi in delci nečistoč. Iz enega kilograma kerozina (C12H26) v procesu izgorevanja nastane 1,38 kilograma H2O in 3,1 kilograma CO2. Za vsako sekundo leta pa veliko potniško letalo porabi približno dva kilograma goriva. Vroč izpuh, ki vsebuje tudi drobne delce in vodno paro, se pomeša s hladnejšim okoliškim zrakom, kjer se zaradi omejene zmožnosti sprejemanja vodne pare začne kondenzacija in tvorba ledenih kristalov.

"Fizikalno ozadje nastanka teh belih sledi je zelo podobno nastanku oblaka nad hribom – ko se vlažen zrak ohladi, se vodna para kondenzira. Če je vlage več, sledi vztrajajo dlje in se širijo, če je zrak suh, pa hitro izginejo," je pojasnil Gregorčič.

Višina leta, razlike v temperaturi in predvsem relativna vlažnost zraka na posameznih višinah pojasnjujejo, zakaj so sledi različnih letal lahko zelo različne, tudi če letijo istočasno v isti regiji. Ponavadi je več vlage v ozračju kakšen dan ali dva pred prihodom vremenske motnje, zato so tudi sledi letal takrat bolj opazne.

Kondenzacija ali prikrito zapraševanje?

Beseda 'chemtrail' je skovanka iz angleških izrazov 'chemical' (kemikalija) in 'trail' (sled). Pristaši teorije zarote verjamejo, da so ti chemtraili nekaj povsem drugega kot navadni kondenzacijski trakovi, saj da naj bi v njih bile skrite dodatne kemikalije, ki naj bi bile razpršene z namenom manipulacije vremena, zmanjševanja prebivalstva ali celo kot kemično-biološko orožje.

Znanost proti teorijam zarote

Vendar pa strokovna meteorološka srenja po vsem svetu soglaša, da ni nobenih znanstvenih dokazov za obstoj posebnih kemičnih sledi, ločenih od navadnih kondenzacijskih sledi.

"Ni znanstvene študije, ki bi potrdila, da je kemična sestava teh sledov drugačna od običajnih. Kondenzacijske sledi nastajajo zaradi fizikalnih procesov izgorevanja kerozina in interakcije z ozračjem. Čeprav kerozin ni popolnoma čist, to ne pomeni, da se v ozračje izpuščajo dodatne kemikalije, kot trdijo nekateri," je pojasnil Gregorčič.

Gregorčič nam je povedal, da na Arso problematiko letalskih sledi redno spremljajo. Zanimanje za to temo obstaja tudi na mednarodnem nivoju – v ZDA so začeli preučevati vprašanje že pred letom 2000, v Evropskem parlamentu pa je bila prvič sprožena leta 2007, nato pa ponovno v letih 2009, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 in 2017.

"Poudarjamo, da t. i. 'teorija zarote' enostavno ne zdrži kritične presoje," je še dejal.

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija
Drek |  05 .06. 2025 ob  13: 04
"Višina leta, razlike v temperaturi in predvsem relativna vlažnost zraka na posameznih višinah pojasnjujejo, zakaj so sledi različnih letal lahko zelo različne, tudi če letijo istočasno v isti regiji. Ponavadi je več vlage v ozračju kakšen dan ali dva pred prihodom vremenske motnje, zato so tudi sledi letal takrat bolj opazne."
Arso se dela , da ne ve kaj je CLOUDSEEDING ko pa je bilo priznano v clanku na rtv slo , da obstaja.
Odgovori so naravnost zavajajoci, saj je vsem jasno, da crte o katerih je govora spuscajo majhna letala na nizjih kvotah, kot so lih cessna letala. Sigurno ne letijo vsak dan nonstop nad Istro letala na 10.000 metrov.

www.rtvslo.si/okolje/sejanje-oblakov-nevihtna-apokalipsa-v-dubaju-nacela-razpravo-o-umetnih-posegih-v-vreme/705895

Iz clanka:
"V Sloveniji je metodologija v rabi vse od leta 1983, in sicer za boj proti toči na Štajerskem in Prekmurju. Postopek s turbinsko polnjeno različico športnega letala Cessna 206, opremljenim z zunanjimi agregati, izvaja z mariborskega letališča Edvarda Rusjana Letalski center Maribor pod okriljem Evropske agencije za varnost v letalstvu (EASA) in ministrstva za kmetijstvo."




Drek |  05 .06. 2025 ob  11: 20
16
A res ARSO? Kaj pa tale članek, kjer se priznava ,da se coud seeding (tako se imenuje spreminjanje klime) uporablja tudi v Sloveniji?

www.rtvslo.si/okolje/sejanje-oblakov-nevihtna-apokalipsa-v-dubaju-nacela-razpravo-o-umetnih-posegih-v-vreme/705895

Iz clanka:
"V Sloveniji je metodologija v rabi vse od leta 1983, in sicer za boj proti toči na Štajerskem in Prekmurju. Postopek s turbinsko polnjeno različico športnega letala Cessna 206, opremljenim z zunanjimi agregati, izvaja z mariborskega letališča Edvarda Rusjana Letalski center Maribor pod okriljem Evropske agencije za varnost v letalstvu (EASA) in ministrstva za kmetijstvo."