SRHLJIVE BESEDE PILOTOV PRED NESREČO: To je razkrila črna skrinjica letala, na katerem je umrlo 241 ljudi

Kronika

Srhljive besede pilota letala Air India, ki je prejšnji mesec strmoglavilo v Ahmedabadu, odpirajo teorijo, da bi za nesrečo, v kateri je umrlo 260 ljudi, lahko bil kriv pilot. Posnetek črne skrinjice je razkril spor med pilotom in kopiloton okrog stikal za gorivo. Pilot naj bi letalo pred vzletom zaupal svojemu kopilotu.

"Letalo je v tvojih rokah," je pilot kapitan Sumeet Sabharwal dejal kopilotu Clivu Kunderju, naj bi za Corriere della Sera povedala dva vira, ki naj bi bila seznanjena z vsebino posnetkov črne skrinjice. Kot navajajo viri, ni neobičajno, da pilot med vzletom preda krmilo kopilotu. Vendar pa piloti, ki so pregledali preliminarno poročilo o nesreči, ocenjujejo, da je imel Kunder v tistem trenutku "polne roke dela".

Letalo je vzletelo ob 13:38:38, v zraku je ostalo približno 30 sekund, nato pa je izgubilo moč in strmoglavilo v stanovanjsko naselje, v katerem je umrlo 19 ljudi in še 241 potnikov na krovu. Na letalu so umrli vsi ljudje, razen enega.

Kdo je premaknil stikali za gorivo?

Tik pred nesrečo naj bi Kunder pilota vprašal, zakaj je premaknil stikali za gorivo v položaj, ki je motorjem prekinil dotok goriva, je za Reuters povedal vir, seznanjen s prvimi ocenami dokazov ameriških preiskovalcev. Celoten prepis pogovora še ni bil objavljen, preiskava nesreče še ni zaključena. Vodi jo Indijski urad za preiskovanje letalskih nesreč (AAIB), vendar so vsebino snemalnika pregledali tudi drugi strokovnjaki.

Po navedbah Corriere naj bi bilo na posnetku slišati Kunderja, ki vpraša višjega pilota, zakaj je ugasnil motorja. Drugi mikrofon naj bi zabeležil nejasen odgovor: "Nisem jaz."

Kunder naj ne bi bil zadovoljen z odgovorom in naj bi isto vprašanje ponovil še večkrat v naslednjih šestih sekundah. Vir Reutersa ocenjuje, da posnetek pogovora iz pilotske kabine podpira teorijo, da je kapitan prekinil dotok goriva do letalskih motorjev.

Predhodno poročilo, ki ga je v soboto objavil Indijski urad za preiskovanje letalskih nesreč (AAIB), potrjuje, da sta bili stikali za gorivo takoj po vzletu preklopljeni iz položaja 'run' (ang. v teku) v položaj 'cutoff' (ang. izklopljeno). Vendar pa poročilo ne navaja, kako je do tega premika prišlo, niti ne ugiba, ali se je to zgodilo namenoma ali po nesreči.

Na letalu niso našli nobenih tehničnih napak

Poročilo ne navaja nobenih mehanskih ali vzdrževalnih napak na letalu, poroča Daily Mail. V posnetku iz pilotske kabine je slišati enega pilota, ki drugega vpraša, zakaj je izključil dovod goriva, drugi pa odgovori, da tega ni storil. Preiskovalci niso navedli, katera izmed izjav pripada pilotu kapitanu Sabharwalu in katera kopilotu Kunderju. Sabharwal je imel za seboj skupno 15.638 ur letenja, Kunder pa 3.403 ur.

Prav tako ni videoposnetka iz kabine, ki bi jasno pokazal, kateri pilot je preklopil stikala. Vendar pa zgodnje ocene ameriških preiskovalcev kažejo, da pogovor v kabini podpira teorijo, da je stikala preklopil pilot kapitan.

Po navedbah Wall Street Journala, ki se sklicuje na ameriške pilote, se je kopilot Kunder kot aktivni pilot v tistem trenutku najverjetneje ukvarjal z upravljanjem letala, zato naj bi imel pilot kapitan, kot spremljajoči pilot, večjo prostost za morebitno upravljanje stikal.

Časovni potek dogodkov in tehnični vidiki

Po poročilu sta bili stikali za gorivo premaknjeni zaporedno, z eno sekundo razlike, nato pa sta bili po desetih sekundah ponovno vklopljeni. Stikali nadzorujeta dotok goriva do motorjev in imata varnostni mehanizem, ki zahteva dvig pred spremembo položaja – ne gre za običajna potisna stikala, ki bi jih bilo mogoče nenamerno izklopiti.

Takoj po vzletu je varnostna kamera pokazala, da se je sprožil pomožni vir energije (ram air turbine – RAT), kar nakazuje izgubo moči motorjev. Letalo je doseglo višino 650 čevljev (približno 200 metrov), nato pa začelo izgubljati višino. Stikali za gorivo sta bili resda kmalu vrnjeni v položaj 'run', sistem pa je samodejno poskušal znova zagnati motorja. Vendar letalo ni moglo dovolj hitro pridobiti moči, da bi zaustavilo padec.

Letalo je zadelo drevesa in dimnik, nato pa eksplodiralo ob trčenju v zgradbo kampusa bližnje medicinske fakultete. Umrlo je 19 ljudi in 241 od 242 ljudi na krovu.

Na kraju nesreče sta bili stikali za gorivo najdeni v vklopljenem položaju. Letalski strokovnjak in nekdanji pilot Terry Tozer je za Sky News dejal, da je bilo izklapljanje motorjev nekaj sekund po vzletu "popolnoma bizarno". "Na žalost je bila višina tako nizka, da so se motorji šele začeli ponovno zaganjati – a ni bilo dovolj časa," je povedal.

Izvršni direktor Air India, Campbell Wilson, je v interni izjavi za zaposlene zapisal, da predhodno poročilo ni ugotovilo nobenih tehničnih napak in da je bilo vzdrževanje opravljeno skladno z zahtevami. Zaposlene je pozval, naj se vzdržijo prehitrih sklepov o vzrokih za nesrečo. Tudi indijski minister za civilno letalstvo, Kinjarapu Ram Mohan Naidu, je poudaril, da gre za preliminarne ugotovitve in da ni primerno sklepati prehitro: "Počakajmo na končno poročilo," je dejal.

Preiskovalci naj bi pregledovali tudi zdravstveno dokumentacijo pilotov. Po trditvah indijskega letalskega varnostnega strokovnjaka, pilota Mohana Ranganathana, naj bi eden izmed pilotov v preteklih letih imel težave z duševnim zdravjem. Za The Daily Telegraph je izjavil: "V zadnjih treh do štirih letih je bil nekajkrat na bolniški zaradi tega."

Pilot Sabharwal naj bi prav tako vzel dopust po smrti svoje matere, vendar naj bi bil pred usodnim letom ponovno "medicinsko potrjen kot sposoben za letenje".

Air India je v izjavi za javnost sporočila, da v celoti sodeluje z organi, ki vodijo preiskavo. Končno poročilo se pričakuje v roku enega leta.

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija