UMETNOST, KI ODPIRA VRATA: Študenti in otroci v vrtcu ustvarjali brez meja (FOTO)

Koper

V okviru projekta PUŠ - Problemsko učenje študentov v delovnem okolju (2024-2027): Uvajanje umetnosti kot univerzalnega jezika izražanja otrok z različnimi spoznavnimi in drugimi razvojnimi potrebami, se uspešno zaključujejo aktivnosti, v katerih Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem (UP PEF) v sodelovanju z vrtcem Koper interdisciplinarno povezuje področji izobraževanja in umetnosti.

Projekt temelji na sodelovanju študentk študijskega programa Predšolska vzgoja in Vizualne umetnosti in oblikovanje, ki so pod vodstvom mentorjev skupaj načrtovale, izvedle in evalvirale dejavnosti, ki otrokom omogočajo izražanje skozi umetnost. UP PEF je edina pedagoška fakulteta v Sloveniji, ki izvaja tovrstni umetniški študijski program, zato so v projektu PUŠ želeli že v času študija zagotoviti študentom pedagoškega in umetniškega študijskega programa skupen razvoj kompetenc za načrtovanje, izvajanje in evalviranje umetniških dejavnosti v vrtcih.

Pri tem je vodja projekta, prof. dr. Sonja Rutar pojasnila: "Projekt se je izvajal v RA-RA, Razvojno-raziskovalni enoti predšolske vzgoje Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem, v Vrtcu Koper. Čeprav smo pričakovali, da bodo umetniške aktivnosti nagovorile vse otroke, nas je presenetilo, da so ob skupnem sodelovanju študentov pedagoškega in umetniškega študijskega programa ravno otroci, ki prihajajo iz drugih jezikovnih okolij, ki se težje izražajo oziroma imajo druge težave v razvoju, vzpostavili nadpovprečno dolgotrajno osredotočenost in kreativnost v dejavnostih ter avtentičnost izražanja, kar jim je posledično zagotovilo tudi občutek uspešnosti."

V projektu so priložnost za razmislek, kako lahko umetnost še pogosteje in učinkovitejše uporabijo kot orodje inkluzije in izražanja v vsakodnevnem pedagoškem delu prepoznale tudi mentorice vrtca. Dipl. vzg. Janja Marčič je pri tem izpostavila: "Pri otrocih s težavami v vedenju ali razvoju smo zaznale pozitivne premike: povečano vključenost, umirjenost, fokusiranost ter izrazito zadovoljstvo ob možnosti individualnega izražanja brez pritiska. Umetnost je bila zanje varen prostor, kjer ni pravilnih ali napačnih odgovorov, temveč sprejemanje in priznanje truda vsakega posameznika."

Projekt je utemeljen na spoznanjih in priložnostih, ki jih je identificiral že projekt SKUM (2017-2022), pod vodstvom dr. Bogdane Borota, v okviru katerega je potekal razvoj didaktičnih pristopov in novih oblik povezovanja vzgojno-izobraževalnega dela z umetniškimi dejavnostmi, kar je vključevalo tudi razvoj pristopov skupnega poučevanja umetnika in vzgojitelja/ učitelja. Ugotovljeno je bilo, da skupno delo umetnika in vzgojitelja/učitelja zagotovi komplementarnost v delovanju, odprtost ter kreativnost v vzgojno-izobraževalnem procesu.

Spoznanja, pridobljena v sodelovanju z okoljem, z mentorji in študenti bodo z vključenostjo spoznanj v nadaljnjo izvedbo študijskih programov prispevala h kakovosti študija na UP PEF, s prenosom znanja v delovnem okolju pa k nadaljnjemu strokovnemu usposabljanju strokovnih delavcev in s tem h kakovosti predšolske vzgoje v vrtcih. Projektne aktivnosti so tako prispevale k razvoju in implementaciji učinkovitih pristopov za doživljanje, spoznavanje in izražanje v univerzalnem jeziku umetnosti, kar bo zagotavljalo enake priložnosti za izražanje vseh otrok – tudi otrok iz različnih jezikovnih okolij in s težavami v razvoju.