VSAKA NOČITEV ŠTEJE: Toliko denarja poberejo od turističnih taks, zneski niso majhni

Koper

Turistična taksa, ki jo na podlagi zakona plačujejo domači in tuji gostje ob prenočevanju v nastanitvenih obratih, ostaja pomemben vir občinskih prihodkov. Vsaka občina lahko sama določi višino takse, pri čemer zakon omejuje znesek na največ 2,5 evra na odraslo osebo na noč. Preverili smo, kakšne so turistične takse v občinah slovenske Istre, koliko so jih lani zbrali in za katere namene se sredstva uporabljajo.

Poleg osnovne turistične takse turisti od 1. januarja 2019 plačujejo še promocijsko takso, ki je namenjena Slovenski turistični organizaciji (STO) za promocijo turizma. Višino turistične takse z odlokom določi občina, medtem ko višino promocijske taksa določa država in je enaka 25 odstotkov vrednosti turistične takse v občini.

V določenih primerih so turisti oproščeni plačila celotnega ali polovičnega zneska – na primer otroci, mladina, invalidi ali udeleženci posebnih programov.

Prihodke občinam prinaša tudi pavšalna turistična taksa - letna pristojbina, ki jo plačujejo lastniki počitniških hiš, stanovanj ali plovil na stalnem privezu v turističnih pristaniščih. Občine jo določijo na podlagi velikosti nepremičnine ali dolžine plovila.

Kdaj je prišlo do spremembe zneskov turistične in pavšalne takse

V zadnjih letih so se zneski nočitvene in pavšalne turistične takse v obalnih občinah spreminjali predvsem zaradi prilagoditev lokalnih odlokov in zakonodaje. V Mestni občini Koper (MOK) so turistično takso nazadnje povišali 1. januarja 2024. Pavšalna turistična taksa, uvedena z Odlokom o turistični in promocijski taksi iz leta 2018 na podlagi Zakona o spodbujanju razvoja turizma, pa od uvedbe leta 2019 ostaja nespremenjena.

V Občini Piran je znesek nočitvene takse spremenjen prav tako leta 2024 in je začel veljati s 1. januarjem 2025, medtem ko pavšalna turistična taksa ostaja že dlje časa nespremenjena.

V Občini Izola je trenutni znesek turistične takse začel veljati s 1. januarjem 2025, pavšalna taksa pa se ni spreminjala od leta 2018.

V Občini Ankaran so bile spremembe povezane predvsem z uskladitvijo s takrat spremenjenim zakonom leta 2018. Nočitvena turistična taksa se je zvišala na 2,5 evra, pavšalna taksa pa se ni bistveno spremenila; spremenil se je predvsem način njenega obračuna.

Višina turistične takse po občinah

V MOK znaša turistična taksa v letu 2025 2 evra na osebo na dan, medtem ko mladi od 7. do 18. leta starosti plačajo polovično takso v višini 1 evra. Poleg tega se zaračuna še promocijska taksa v višini 0,50 evra, oziroma 0,25 evra pri polovični taksi, kar skupaj znese 2,50 evra, oziroma 1,25 evra pri polovični taksi.

V Občini Piran (razen za območja naselij Sečovlje, Dragonja, Sv. Peter, Nova vas in Padna) je turistična taksa določena pri zgornji zakonski meji in znaša 2,50 evra, k čemur se prišteje še 0,63 evra promocijske takse, kar skupaj pomeni 3,13 evra na osebo na dan. Za določene skupine, kot so mladi od 7. do 18. leta ter popotniki od 18. do 30. leta, ki prenočujejo v okviru mednarodne mreže mladinskih prenočišč, je taksa prepolovljena – 1,25 evra turistične in 0,31 evra promocijske takse, torej skupaj 1,56 evra. Občina hkrati določa številne oprostitve, med drugim za otroke do sedmega leta starosti, invalide, udeležence šolskih ekskurzij, prostovoljce ob naravnih nesrečah ter osebe, ki v občini začasno prebivajo več kot 30 dni.

Za sobodajalce iz naselij Sečovlje, Dragonja, Sv. Peter, Nova vas in Padna pa veljajo nekoliko drugačne tarife. Skupna višina turistične in promocijske takse za prenočevanje znaša 1,98 evra na osebo na dan, od tega 1,58 evra predstavlja turistična taksa, 0,40 evra pa pavšalna promocijska. Za osebe, ki so oproščene 50 % plačila, se taksa sorazmerno zmanjša in znaša skupaj 0,99 evra, pri čemer je 0,79 evra turistične in 0,20 evra promocijske takse.

V Občini Izola je od 1. januarja 2025 višina polne turistične takse določena pri 3,10 evra na osebo na dan. Od tega znaša samo turistična taksa 2,48 evra, preostanek pa predstavlja promocijska taksa.

V Občini Ankaran polna turistična in promocijska taksa znaša 2,50 evra na osebo, medtem ko znaša polovična taksa 1,25 evra na osebo.

Pavšalna turistična taksa: Letna pristojbina za lastnike hiš, stanovanj in plovil

Poleg nočitvene takse se v slovenskih obalnih občinah obračunava tudi pavšalna turistična taksa, ki je odvisna od velikosti nepremičnine ali plovila.

V MOK je pavšalna turistična taksa za lastnike počitniških hiš in stanovanj določena glede na stanovanjsko površino: za objekte do 30 kvadratnih metrov znaša 90 evrov, od 30 do 50 kvadratnih metrov 135 evrov, od 50 do 70 kvadratnih metrov 180 evrov, od 70 do 90 kvadratnih metrov 225 evrov, nad 90 kvadratnih metrov pa 270 evrov.

V Občini Piran so pavšalni zneski praktično enaki. Za lastnike počitniških hiš in stanovanj znaša pavšalna taksa za objekte do 30 kvadratnih metrov 90 evrov, od 30,01 do 50 kvadratnih metrov 135 evrov, od 50,01 do 70 kvadratnih metrov 180 evrov, od 70,01 do 90 kvadratnih metrov 225 evrov, nad 90 kvadratnih metrov pa 270 evrov. Poleg tega se pavšalna taksa obračunava tudi za lastnike plovil na stalnem privezu v turističnih pristaniščih: za plovila do osem metrov dolžine znaša 60 evrov, od osem do 12 metrov 120 evrov, nad 12 metrov dolžine pa 180 evrov. Lastniki so dolžni o vseh spremembah, ki vplivajo na odmero letnega pavšalnega zneska, obvestiti občinski upravni organ v 15 dneh.

Iz občin Izola in Ankaran pa informacij o višini pavšalne takse nismo prejeli.

Koper ostaja stabilen, Piran in Izola načrtujeta rast

V MOK so v letu 2024 zabeležili prihodke v višini 598.901,47 evra iz naslova turistične takse in 173.980,65 evra iz pavšalne turistične takse. “Pričakujemo, da bodo prihodki v letu 2025 ostali na približno enaki ravni kot lani, kar nam omogoča stabilno načrtovanje lokalnih projektov,” pojasnjujejo na občini.

V Piranu je v letu 2024 iz prenočitvene turistične takse občina zbrala 3.362.672,12 evra, pavšalna turistična taksa pa je prispevala dodatnih 318.864 evrov. “Za leto 2025 smo v proračunu predvideli prihodke od turistične takse v skupni višini 4.025.000 evrov, kar odraža pričakovano rast obiska in nočitev,” pravijo na piranski občini.

V Izoli je prihodek iz turistične takse za prenočitev v letu 2024 znašal 841.604,29 evra, pavšalna taksa pa je prispevala 244.009,06 evra. “V proračunu za leto 2025 smo predvideli prihodke v višini 1.080.000 evrov iz turistične takse in 240.000 evrov iz pavšalne takse, kar odraža načrtovano povečanje turistične aktivnosti,” pojasnjujejo na občini.

Občina Ankaran je v letu 2024 zbrala 406.295,80 evra turistične takse, od tega 357.306,63 evra iz navadne takse prek ponudnikov nastanitev in 48.989,17 evra iz pavšalne takse. “Za leto 2025 pričakujemo, da bomo zbrali približno 390.000 evrov,” dodajajo na občini.

Kam gre denar iz turistične takse

Sredstva, zbrana iz turistične takse, predstavljajo pomemben vir za razvoj in promocijo turizma v obalnih občinah. 

V MOK se namenska sredstva uporabljajo za širok spekter aktivnosti. Kot pojasnjujejo na občini: “Sredstva turistične takse so namenjena za razvoj in promocijo turizma, organizacijo prireditev, delovanje Turistično-informacijskega centra, pripravo promocijskega materiala, oglaševanje, udeležbo na sejmih, razvoj celovitih turističnih produktov ter promocijo športnega turizma. Prav tako vlagamo v razvoj in vzdrževanje turistične infrastrukture ter javnih površin, kot so parki, zelenice in kopališča.”

V Piranu sredstva turistične takse prispevajo k podobnim ciljem, pri čemer občina posebej izpostavlja podporo lokalnim turističnim organizacijam in društvom. “Namenska sredstva porabimo za razvoj in promocijo turizma, organizacijo prireditev, sofinanciranje programov LTO in turističnih društev, regijsko strategijo turizma ter razvoj in vzdrževanje infrastrukture in javnih površin, kot so parki, zelenice in plaže. Pomembna so tudi kulturni projekti, ki bogatijo turistično ponudbo,” pojasnjujejo na piranski občini.

V Izoli so sredstva turistične takse prav tako usmerjena v številne aktivnosti. Porabljajo jih za vzdrževanje turistične infrastrukture, urejanje signalizacije in javnih površin, vključevanje zavarovanih naravnih območij v turistično ponudbo, organizacijo prireditev, varovanje spomenikov ter ozaveščanje prebivalcev o pomenu turizma. Prav tako del sredstev namenjajo za delovanje turistično-informacijskega centra in razvoj strategije turizma. “Turistična taksa nam omogoča, da občanom in obiskovalcem zagotavljamo urejeno in privlačno turistično okolje,” dodajajo iz občine.

V Ankaranu sredstva turistične takse služijo za izvajanje dejavnosti v javnem interesu. Kot navajajo na občini, gre za informacijsko turistično dejavnost, promocijo turizma v digitalnem okolju, trženje celovite turistične ponudbe, varovanje nepremičnih spomenikov, razvoj in vzdrževanje infrastrukture ter javnih površin, organizacijo prireditev in druge brezplačne storitve za turiste.

Vsaka nočitev prispeva k razvoju destinacije

V obalnih občinah turistična taksa ni le formalnost, ampak pomembno orodje za načrtovanje in izvajanje turističnih aktivnosti. V MOK poudarjajo, da turistična taksa ni edini vir financiranja razvoja turizma in infrastrukture. “Turistična taksa je obveznost občine, da vsa zbrana sredstva porabi za razvoj turizma, vendar še zdaleč ne pokrije vseh investicij. Vložek iz rednih proračunskih sredstev za infrastrukturo, promocijo, prireditve in delovanje Zavoda za mladino, kulturo in turizem je nesorazmerno večji,” navajajo.

V Piranu sredstva turistične takse dopolnjujejo lastna vlaganja občine v turizem. “Turistična taksa ima pomembno vlogo v našem proračunu. Vsa zbrana sredstva se namenijo razvoju turizma, obenem pa občina doda še dodatna lastna sredstva,” pojasnjujejo na piranski občini. Sredstva se vlagajo v turistično infrastrukturo, promocijo destinacije, urejanje plaž in kulturne prireditve, pri čemer so investicije v turistične programe pogosto višje od prihodkov, zbranih iz takse.

V Izoli je upravljanje s turistično takso povezano s Strategijo razvoja turizma 2021–2025. Občina ima pripravljen akcijski načrt z natančno določenimi ukrepi, časovnim okvirjem in finančnimi sredstvi za dosego ciljev. Kot pojasnjujejo: “Turistična taksa je namenski vir sredstev, ki ga usmerjamo tudi v trajnostni turizem. Leta 2024 smo ponovno prejeli zlati trajnostni znak 'Slovenia Green Destination', ki potrjuje naše prizadevanje za trajnostni razvoj. Zelena shema slovenskega turizma destinacijam in ponudnikom nudi konkretna orodja za izboljšanje trajnostnega delovanja in promocijo zelenih praks.”

V Ankaranu so sredstva turistične takse prav tako namensko porabljena. “O konkretnih namenih porabe s točnimi zneski poročamo v zaključnem računu. Običajno gre za delovanje Turistično-informacijskega centra, promocijske akcije, organizacijo prireditev, zagotavljanje brezplačnega poletnega avtobusa in vzdrževanje kopališč,” še dodajajo na občini.

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija