Ruska vojaška ladja je pri prečkanju Rokavskega preliva uporabila ponarejeno identifikacijsko oznako, je razkrila preiskava skupine BBC Verify. Korveta Boikiy, oborožena z vodenimi raketami, je v soboto oddajala lažen signal samodejnega identifikacijskega sistema (AIS), da bi prikrila svojo identiteto.
"ZELO, ZELO NEOBIČAJNO": Ruska vojaška ladja se je med prečkanjem Rokavskega preliva 'zamaskirala' (FOTO)
Svet
Na spletnih straneh za sledenje ladjam se je prikazovala kot druga plovila, ki so v preteklosti uporabljala isto identifikacijsko številko. BBC Verify je s pomočjo satelitskih posnetkov, podatkov o gibanju in videoposnetka ladje med prečkanjem mostu na Danskem potrdil, da gre za Boikiy.
Ladja je plula skupaj z dvema naftnima tankerjema, Sierra in Naxos, ki sodita med tiste ladje z nejasnim lastništvom, namenjene prevozu ruske nafte mimo mednarodnih sankcij. Obe ladji sta pod sankcijami Združenega kraljestva.
Strokovnjaki menijo, da bi lahko Moskva zaradi nedavnih ukrepov Zahoda proti tem prikritim tankerjem namenoma zagotovila vojaško spremstvo za njihovo zaščito.
Prejšnji mesec je rusko vojaško letalo Su-35 preletelo enega od takšnih tankerjev in pri tem kršilo estonski zračni prostor, potem ko so estonske oblasti poskušale ladjo prestreči zaradi suma prevoza sankcionirane nafte.
Po mnenju Dmitrija Gorenburga, višjega raziskovalca v ameriškem Centru za pomorske analize, naj bi bila ta poteza namenjena odvračanju Združenega kraljestva in drugih članic Nata od poskusov vkrcanja ali zasega ladij. Prisotnost vojaškega plovila namreč bistveno povečuje tveganje za neposreden spopad in morebitno zaostrovanje napetosti.
Na nenavadno prisotnost ladje Boikiy je prvi opozoril neodvisni analitik Christian Panton na družbenem omrežju Bluesky. Znano je, da je ladja junija odplula iz Zahodne Afrike, kjer je sodelovala v diplomatski misiji. Fotografije, objavljene na spletu, jo prikazujejo v pristanišču glavnega mesta Gvineje, Conakryju.
Boikiy je izplula brez vklopljenega AIS-sistema, kar je sicer pogosto pri vojaških ladjah. V bližini Kanarskih otokov pa je bila za kratek čas opažena ladja s splošno identifikacijsko številko 400000000 – kodo, ki jo uporabljajo ladje, ki želijo opozoriti na svojo prisotnost brez razkritja identitete. Časovno in lokacijsko se to ujema s predvideno potjo iz Conakryja.
Satelitski posnetki so prikazali ladjo, dolgo približno 100 metrov – kar ustreza velikosti ladje Boikiy in jo jasno loči od drugih plovil, ki so uporabljala enako identifikacijsko kodo. Po mnenju pomorskega analitika in nekdanjega častnika belgijske mornarice Frederika Van Lokerena je bilo takšno ravnanje za rusko mornarico zelo nenavadno: "Rusi običajno preprosto izklopijo sistem AIS, če se želijo izogniti zaznavanju. Da pa se namerno izdajajo za drugo ladjo, je zelo, zelo neobičajno."
Tankerja Sierra in Naxos sta priplula iz Indije, pot ju je vodila skozi Sueški prekop in Sredozemsko morje. Dvajsetega junija sta se na vhodu v Rokavski preliv pridružila ladji Boikiy. Tanker Naxos je sicer na to območje prispel že nekaj dni prej, vendar je počakal, dokler se mu ni pridružila vojaška ladja.
Vir iz britanskega ministrstva za obrambo je za BBC Verify potrdil, da je ladjo Boikiy med prečkanjem spremljala kraljeva mornarica. Satelitski posnetki kažejo, da je vojaškemu plovilu sledila druga ladja, čeprav ni bilo potrjeno, ali gre za britansko vojaško ladjo.
Vse tri ladje so nadaljevale plovbo proti Baltskemu morju. Tam je Boikiy, še vedno z lažno AIS identifikacijo, prečkala danski most Great Belt. Spletna kamera je ladjo prvič jasno pokazala kot vojaško plovilo.
Ni znano, kam so ladje namenjene, vendar so vse tri nadaljevale plovbo skozi Baltsko morje. Mogoče je, da so na poti proti ruskim pristaniščem, bodisi na celini bodisi v Kaliningradu – ruski enklavi med Poljsko in Litvo.